Vårtecken i stan

Karleby genom galler A

Sitter här med öppet fönster mot åkern och lyssnar på spovarnas och lärkornas härliga vårdrillar. Underbart! I programmet ”Lördags” som jag lyssnade på i förmiddags fick folk kommentera på webben angående vårtecken och också berätta ifall man själv har något speciellt som man alltid gör när det blir vår, som t.e.x. vårstädar, färgar håret eller något liknande. Och vad har nu våren att göra med stadsbilder, tänker ni kanske. Bilder som dessutom är tagna inifrån en parkeringshall ut mot gatan. Jo, vänta lite …

Genom galler m dramatiskt filter

Först vill jag säga att spovens ankomst till våra breddgrader är mitt allra bästa vårtecken. När jag för första gången hör spovens drill på våren jublar jag 😉 Och det gjorde jag på fredag kväll för en vecka sedan. Vi hade varit till Nedervetil på konsert och lyssnat på Mellersta Österbottens Konservatoriums orkester som heter K-30 (Kielletty = Förbjudet under 30). Orkestern består alltså av mogna män och kvinnor över 30 år med den eminenta dirigenten Raimo Vertainen. Efter en härligt trevlig konsert med bra musik med allt från ”Bessame mucho” och ”All of me” till Johann Strauss´ ”Radetzky marsch” kom vi hem, och då, precis när jag steg ur bilen, hörde jag spoven! Jubel! Ett annat vårtecken tycker jag att det är när det börjar dofta ute igen, först kanske gyttja, sedan gödsel på åkrarna och så småningom hägg och syrén, men då är vi redan inne på försommaren. Nu luktar det gyttja!

Uteservering vid Créperiet i Karleby

Ja, och nu, det som jag ville komma till med hjälp av dagens bilder, som jag fotograferade igår. Ett sant vårtecken i sta´n är när det börjar finnas stolar och bord utomhus så att man kan sitta och avnjuta sitt kaffe på uteserveringen. Och igår fanns det faktiskt bord och stolar utanför Créperiet (vet inte om det heter så) på gågatan, utanför Chydenia. Där kan man i alla fall köpa goda ”plättar”. Bilden har jag jobbat med i bildbehandlingsprogrammet.

Ett vårtecken

Så här ser det ut alltså 🙂

Surrealistiskt

Dagens inlägg avslutas med en surrealistisk bild tagen genom att rikta kameran mot det glansiga taket som finns mellan Chydenia 1 och Chydenia 2.

Lämna en kommentar